Aby ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych (w skrócie dagpenger) należy przesłać do NAV podanie (krav om dagpenger) wraz z niezbędną dokumentacją i zarejestrować się na stronie nav.no jako osoba poszukująca pracy (arbeidssøker).
Okres pobierania dagpenger:
Okres pobierania dagpenger:
- 104 tygodnie przy osiągnięciu dochodu brutto w wysokości min. 2G (dwukrotność kwoty bazowej ubezpieczenia społecznego),
- 52 tygodnie przy osiągnięciu dochodu brutto poniżej stawki 2G.
Dokumenty niezbędne do ubiegania się o zasiłek dla bezrobotnych:
- Wypowiedzenie umowy o pracę
– dokument, który potwierdza fakt rozwiązania umowy pomiędzy pracownikiem i pracodawcą, - Świadectwo pracy
– dokument zawierający informacje o okresie i formie zatrudnienia, - Umowa o pracę
– czyli potwierdzenie stosunku pracy osoby ubiegającej się o zasiłek, - Lønnsoppgave za ostatni rok kalendarzowy
- rozliczenie roczne od pracodawcy, na którym znajduje się m.in. wysokość osiągniętego dochodu w danym roku oraz wysokość pobranej zaliczki na podatek dochodowy, - Odcinki z pensji za ostatnie 3 miesiące pracy
- BankID (token bankowy) lub Bank på mobil (aplikacja mobilna banku)
- niezbędny do rejestracji osoby bezrobotnej w systemie NAV, - Druk PD U1 / SED U0002 (dawniej E-301)
- konieczny w przypadku dołączenia dochodu z innego kraju EOG (np. Polski).